یزدفردا :در چارچوب برگزاري دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري چهارشنبه شب آقايان محمود احمدي نژاد و ميرحسين موسوي نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از طريق شبكه سه سيما با هم مناظره كردند.

متن كامل مناظره به شرح زير است:
مجري: اقاي احمدي نژاد قاعدتا هر كسي داراي دغدغه‌هايي است و شما هم دغدغه‌هاي ذهني فردي و اجتماعي داريد و مي‌خواهيد در صحنه باشيد به عنوان كانديدا در اين رقابت، به عنوان رياست جمهوري احتمالي مهمترين دغدغه‌هاي شما كه باعث شده شما در صحنه باشيد چه هست ؟
ج- بسم الله - اللهم عجل ... من ابتدا خداي بزرگ را شاكرم كه فرصت داد يك دوره در خدمت ملت عزيز ايران باشم و ازمردم خوبمان بخاطر همه حمايت‌ها و بزرگواريها و همراهي هايشان تشكر مي‌كنم و ارزو مي‌كنم كه ملت ايران همواره سربلند باشد.

ياد امام عزيز،شهداي بزرگوار، ايثارگران،جانبازان و آزادگان را گرامي مي داريم كه راه سربلندي را در برابر ما قراردادند و امروز هرچه داريم از آنهاست.

انتخابات عرصه بسيار مهم سرنوشت است، انتخابات در كشور ما فقط انتخاب يك فرد نيست بلكه انرژي گرفتن ملت براي پرشهاي بلند به سمت قله‌هاي عزت و پيشرفت است.

فضاي انتخابات بايد فضايي پرشور و نشاط باشد، فضاي انتخابات بايد سرشار از منطق و دوستي‌ها و هم افزاييها و برادري‌ها باشد .

من مي‌خواهم در ابتداي عرايضم گله بكنم از برخوردهاي بسيار غيرمنصفانه و ظالمانه بلكه دروغ پردازي‌هاي بزرگ و تخريب بي‌سابقه‌اي كه عليه يك دولت انجام شده است درطول تاريخ بعد ازانقلاب ما نداشتيم چه در طول دوران يك دولت چه در ايام انتخابات اين قدر هجمه سنگين عليه دولت، بنظرم علتش اين است دوستاني كه تصميم گرفتند وارد عرصه بشوند احساس كردند كه در هيچ يك از عرصه‌هاي مثبت و سازنده قدرت رقابت با اين دولت را ندارند بخصوص درعرصه خدمات گسترده دولت كه بي‌نظير بود در هربخشي كه ما وارد مي‌شويم در مقايسه با دولت‌هاي قبل گرچه آنها خدمات ارزشمندي را داشتند كار دولت به اندازه چند دولت بوده است.

بخصوص درعرصه بين‌الملل متاسفانه پيروزيهاي بزرگ ملت را هم انكار كردند خدمات دولت را بطور مطلق منكر شدنداي كاش به جاي اين همه تخريب و اين تبليغات سنگين و بي‌سابقه يك برنامه‌اي ارايه مي‌شد ، متاسفانه در تبليغات انتخاباتي به ملت بزرگ ايران توهين شد كه من بسيار متاثر شدم ما چرا بايد مردم را از خودمان نااميد كنيم چرا بايد اينقدر خودمان را شيفته قدرت نشان بدهيم من شخصا علاقه مند به ورود به اين بحث‌ها نبودم چهار سال تحمل كردم و ازهمه توهين‌ها و افتراتي كه بخود من شد ونسبت داده شد گذشت كردم الان هم مي‌گذرم بارها اعلام كردم كه من همه را بخشيده ام اما ازتوهين به مردم، توهين به انتخاب مردم از توهين به فهم وشعور مردم ومنافع مردم نمي‌توانم بگذرم اجازه ندارم، مردم اين اجازه ر ا نمي‌دهند كه وقتي كه حيثيت انها مورد هجوم قرار مي‌گيرد يك خادم انها گذشت بكند.

درديدارهايي كه من با مردم دارم در شهرهاي گوناگون قشرهاي گوناگون بطور گسترده ازمن مي‌خواهند كه ازحق انها دفاع كنم از موضع انها دفاع كنم من بايد ريشه اين بد اخلاقي‌ها ، اين جفاها و اين فريب‌ها را به مردم بگويم.

قبلا هم وعده كرده بودم كه بگويم باور من اين است كه امروز آقاي موسوي در برابر من نيست تنها اقاي موسوي نيست بلكه سه دولت پي درپي در برابر بنده قرار گرفته‌اند هم اقاي موسوي هم اقاي هاشمي وهم اقاي خاتمي كه اين سه در گذشته باهم بودند در دور گذشته هم اقاي موسوي از اقاي خاتمي حمايت كرد و هم از اقاي هاشمي حمايت كرد وهم اقاي خاتمي از اقاي هاشمي حمايت كرد در واقع اينها همه باهم بودند از روز اولي كه اين دولت تشكيل شد هجوم‌ها بود براي ضربه زدن البته مردم اينها را مي‌دانند اما بايد جوانها هم بدانند كه بنده دربرابر يك كانديدا نيستم دربرابر يك مجموعه‌اي هستم كه با محوريت اقاي هاشمي وهمكاري اقاي موسوي و خاتمي عليه بنده حركت كردند.

علت اين فشار سنگين به بنده در طول چهار سال و فشارهاي سنگين تر در ايام انتخابات بنظرمن به يك مسئله برمي گردد اينكه در اين سه دوره يك ساختار اداري و حلقه‌هاي مديريتي شكل گرفت كه از مسير انقلاب و ارزشهاي انقلاب فاصله گرفت نه اينكه در اين سه دوره خدماتي نشد چرا شد اما ارام ارام يك جرياني شكل گرفت كه خود را مالك ملت، مالك انقلاب، حاكم برمردم و دست خودش را در بيت المال ومسايل كشور باز مي‌ديد.

انها درانتخابات قبل صف آرايي كردند اما ملت برانها غلبه كرد در طول اين چهار سال تلاش كردند كه دولت را ناموفق جلوه بدهند وبشكنند اما خداي متعال عنايت كرد با حمايت مردم تا اينجا امديم درانتخابات قبل از داخل وخارج رقيب من پشتيباني شد و كمك شد در همان اوايل اين دولت اقاي هاشمي پيغامي براي يكي از اين پادشاهان حاشيه خليج فارس فرستاد كه شما نگران نباشيد ظرف شش ماه اين دولت ساقط مي‌شود كه بعدا افرادي رفتتند توضيح دادند ومسئله تا حدودي حل شد معناي اين حرف به روشني طراحي‌هاي گسترده عليه اين دولت را مي‌رساند در حالي كه اين دولت درخدمت مردم بود، در مدت كوتاه چهار سال افتخارات بزرگ در عرصه‌هاي داخلي وجهاني بوجود اورد كه البته كار ملت است، مي‌بينيم امروز ملت با نشاط هستند ظرفيت‌هاي ملت در حال شكوفايي است درعرصه‌هاي علمي فن آوري در عرصه‌هاي سياسي بخصوص در سياست خارجي امروز ملت ايران عزيز و عزيزترين ملت هاست اما همه اينها ناديده گرفته مي‌شود وسنگين‌ترين دروغها و تهمت‌ها در طول چهار سال بخصوص درطول سه ماه اخير من ا لبته اقاي موسوي را دوست دارم هميشه هم به ايشان احترام گذاشته ام اما اتفاقي كه در اين سه ماه افتاد براي من قابل توجيه نيست.

جناب اقاي موسوي براي اينكه متوجه بشويم در كشور مشكل هست واعتياد هست ما نياز نداريم كه برويم يك بازيگر رابياوريم در اتوبوس تا بفهيم اعتياد هست شما چند تا سفر كرديد متوجه شديد كه در كشور مشكلات هست ايا اين مشكلات در چهار سال ايجاد شده است پس ‪ ۲۴‬سال چه ، يعني يك گلستاني را دوستان جنابعالي متحدان جنابعالي به من بنده تحويل دادند و بنده اين را تبديل كردم به يك خرابه هيچ اتفاق مثبتي هم نيفتاده است تازه معلوم شده كه بنگاهها مشكل دارند تازه معلوم شده كه بيكاري هست شما چهار تا شهرستان واستان رفتيد بنده همه ايران را ديده ام اگر بنا باشد از مشكلاتي كه مردم دارند صحبت كنم تمام وقت اين مناظره را هم اختصاص بدهيم باز وقت كم مي آوريم.

مير حسين موسوي درابتداي اين مناظره گفت : از همه بيننده ها و تماشاکنندها تشکر مي کنم ، صحبت هاي خوبي مطرح شد که بنده به صورت روشمند مي خواهم با انها برخورد کنم.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري افزود: اولا بنده دوست داشتم که اقاي احمدي نژاد در کارشان موفق باشند و بنده وارد اين مرحله نشوم ، اگر چنين اعتقادي پيدا مي کردم قطعا خودم لازم مي ديدم که در ان کاري که هستم باشم و وارد اين عرصه نشوم .
وي افزود:دو سه نکته مي گويم و بعد به اصل قضيه مي پردازم ، اقاي هاشمي و اقاي خاتمي اشخاص بزرگي هستند که خودشان بايد با اقاي دکتر مناظره کنند و جوابهايشان را بدهند.
موسوي گفت : بنده مشکلاتي با دولت دارم و به خاطر خطري وارد صحنه شدم که در اين زمينه صحبت خواهم کرد و وارد دوران اقاي هاشمي و اقاي خاتمي نخواهم شد.
چهار سال از اين مدتي که ايشان مي فرمايند مربوط به دوره بنده و حضرت امام است که اگر لازم باشد بنده توضيح خواهم داد.
وي افزود: من هميشه ايران را دوست داشتم و فکر مي کنم اين عشق با همه ما قرين است ، هيچ ايراني فکر نمي کنم به ايرانيت خود افتخار نکند و نگران اينده ايران و به اصلاح مشکلاتش نباشد ، همه دلشان مي خواهد ايران را بزرگ وسرافراز ببينند .
مير حسين موسوي افزود: ما دوست داشتيم که ايران به عنوان قدرت اول منطقه در همه شئون علمي ، اقتصادي نقشي داشته باشد ، ابرويي داشته باشد و الگويي براي همه ما باشد ، اصلا انقلاب کرديم براي همين ، انقلاب کرديم براي اينکه ايران اسلامي بزرگ باشد ، تاثير گذار باشد و بتواند به اصلاح در جهان تاثير گذار باشد و پيام خودش را به همه جهان برساند .
وي اضافه کرد :منتها در برخورد با حل مسائل کشور و اينکه ما ايران را به جايگاه واقعي خود برسانيم من احساس مي کنم دو نوع مي شود برخورد کرد ، و دو نوع مديريت مي شود داشت .
موسوي افزود: يک مديريتي هست که بر اساس ماجراجويي و بي ثباتي ، رفتارهاي نمايشي و قهرمان نمايي و شعاري ، خيال بافي و خرافه گرايي ، پنهان کاري ، خودمحوري ، قانونگريزي ، سطحي نگري و روزمرگي و افراط و تفريط که من بقيه بحث ها را در اين چارچوب پيش خواهم برد.
وي افزود: يک موردي هم هست که ما بيائيم بر اساس متانت رفتارهاي منطقي و کارشناسي شده ، خرافه ستيزي و شفافيت ، صراحت ، قانونگرايي و اتکا به خرد جمعي ، دورانديشي و اينده نگري ، اعتدال و ميانه روي کار کنيم .
موسوي افزود: ما اگر مي خواهيم ايران نيرومند داشته باشيم من فکر مي کنم که ان رفتار دوم مناسبتر است يعني ما بر اساس ان عمل کنيم .
وي افزود: در اينجا برنامه ها را نوشته ام و فکر مي کنم بنده سه برنامه مناظره دارم که مورد علاقه مردم است و اينها را مکمل همديگر مي دانم .
وي گفت : بر عکس اقاي احمدي نژاد فکر مي کنم که اينها مي تواند فرصتي باشد که به تدريج هم برنامه هايم را بگويم و هم نقطه نظرهايم را .
موسوي افزود: انچه در اين جلسه مهم است که بگويم انگيزه اصلي بنده است که بيايم رياست جمهور شوم ، حقيقت اين است که بنده براي اينده کشور احساس خطر کردم با اين مديريتي که توضيح دادم و چون بحث از سياست خارجي شروع شد من مستقيم به سياست خارجي مي پردازم بعد به مسائل اقتصادي و بعد به مسائل فرهنگي و اجتماعي .
وي افزود:يکي از مشکلاتي که ما داريم، من موردي هم صحبت مي کنم ، کيس به کيس ، مورد به مورد ، به قول معروف که قابل لمس براي همه مردم ما باشد ، کلي صحبت نخواهم کرد و نمونه نشان خواهم داد .
وي افزود: يکي از مشکلات ما عدم تناسب شعارهايي است که داده مي شود با عمل ، شعارها بيشتر جنبه استوره پردازي و به نظر من يک مقدار زيادي خيال پردازي در مورد اينده جهان است اينکه تمدن دارد از بين مي رود و اينکه ما مديريت جهان را مي کنيم و امسال اينها ، پشتوانه عملي انها به نظر من هيچ چيز نيست با چهار پنج مثال نشان مي دهم .
وي گفت : مسئله ازادسازي ملوانهاي انگليسي ، ملوانهاي انگليسي به حوزه ما تجاوز کردند نيروي ما رسيدند و انها را دستگير کردند ، کار افتخار اميزي کردند و بايد مورد تائيد قرار گيرند.
موسوي افزود: بعد بلافاصله بر اساس همين چارچوبي که اشاره کردم ما اول گفتيم که اينها بايد اعدام شوند و يک بحران بزرگ جهاني ايجاد کرديم بعد هم تصميم گرفتيم که به تنشان کت و شلوار بپوشانيم و بعد رئيس جمهور که مسئوليت و موقعيتش متعلق به خودش نيست و متعلق به مردم است امد از انها خداحافظي کرد و به اصطلاح با يک مراسمي که حتي ما براي سران کشورهاي ديگر انجام نمي دهيم انها را راه انداختند و رفتند.
وي گفت : ايا اين عزت ملت ما را حفظ کرد ، من فکر مي کنم اين جور چيزها همه خسارت مي اورد هم امنيت ملي و هم عزت انها را خدشه دار مي کند.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا